Zoeken in deze blog

zondag 31 december 2023

Appeltaartvulling.

 2,5 kg appels

50 gr citroensap

Appels schillen, klokhuis eruit halen, in blokjes snijden. Besprenkelen met het citroensap. Wat je ook kan doen: kom met ferme geut appelazijn gebruiken om de stukjes appel in te leggen om het bruin worden tegen te gaan. Let wel: dit water met azijn wordt niet gebruikt verder! 

700 gr suiker

150 gr maizena

1 tl kaneel

1 tl speculaaskruiden

1,5 gr zout

2 l water

De droge elementen goed mengen, water erbij doen en 2 min laten koken.

Dan de appels erbij doen, (zonder het azijnwater!!) en 6 tot 8 min laten pruttelen...

Roer regelmatig om tegen het aanbakken.

Proef, voeg eventueel iets toe ( citroen, kruiden ... steranijs lijkt me ook lekker; rozijnen kunnen er zeker nog bij .... ) doe wat je lekker vindt. 

Laat dit afkoelen.

Dit kan gebruikt worden als vulling voor appeltaart met deksel of met richeltjes, appelflappen...

Ik denk dat +/- 700 gr vulling nodig is voor 1 appeltaart ( hangt ook af van de grootte van de vorm allicht :)

Deze vulling zou na afkoeling ook ingevroren kunnen worden, ik probeerde dit nog niet.

Ik noteer het vanaf het moment dat ik het uittestte.

Van deze hoeveelheid verkrijg je toch wel 2 kg vulling, dat hangt ook van het soort appels af. 

Persoonlijk heb ik na afkoeling niet alle ingedikte saus gebruikt.

Zo, nu nooit meer appels laten verloren gaan ;)

Smakelijk!

Aanvulling: ondertussen de vulling ingevroren en ontdooid voor gebruik. Is beetje waterachtig na ontdooien maar roer het even door en dan is het perfect om taart te bakken dus als je even teveel appels hebt én beetje tijd over, dan weet je wat doen 😊👍