Zoeken in deze blog

zondag 22 januari 2023

Gistpannenkoeken oma Piringen.

 Gistpannenkoeken lijk ons mama ze maakte.

Vaak bakte ons mama pannenkoeken op woensdagnamiddag, of in de vakantie, en dan was het feest!!

Met suiker of siroop, hmmm...!!!

Ook voor de kleinkinderen bakte ze die, en zoals oma ze maakte kunnen wij dat niet natuurlijk ... ;)

Maar laat ik nu haar recept opgeschreven hebben in een oud kookboek, van de KVLV, en nu wordt het tijd om het op mijn blog te zetten eer dat oude kookboek verloren gaat.

Ik herinner me de krokante randjes van de koeken, heerlijk vond ik dat maar ik herinner me ook dat ik nooit meer dan 2 koeken kon eten, mij vielen ze behoorlijk zwaar...

Komt dat door de grote hoeveelheid verse gist die ze erin deed? Ik weet het niet.

Ik las op het internet een aantal recepten van pannenkoeken met gist, daar wordt merkelijk minder gist gebruikt. 

Wat er ook van zij, ik geef het recept lijk ik het opschreef, wie weet vergiste mama zich? Ofwel vergiste ik me bij opschrijven ;-)

Let op: met deze hoeveelheid krijg je een berg pannenkoeken, dus ofwel halveren, ofwel de halve familie uitnodigen...

1l melk warm laten worden.

42 gr verse gist ( klein blokje ) in de warme melk oplossen

500 gr bloem in kom doen, kuiltje in maken en de melk met de gist langzaam mengen, 

4 eidooiers - eiwitten klop je seffens stijf en gaan er ook onder - in het deeg mengen.

Let erop dat je alle klontertjes weg krijgt.

Op het laatste de stijfgeklopte eiwitten onder mengen.

Deeg afdekken, uur laten rijzen en bakken maar!!!

Je ziet: er wordt geen suiker in gedaan, ook geen snuif zout ... dat ll doe ik wél, in alle gebak trouwens.

Suiker doe je erop, maar klein lepeltje mag ook in het deeg.

Nog een weetje, heel grappig dat ik er nu opeens aan denk...: Als de pannenkoeken niet op waren, en ze waren beetje oudbakken, beetje uitgedroogd van paar dagen te bewaren, dan spoelde mijn ma ze even onder de kraan, maakte ze dus vochtig, dan effe terug in de pan en ze waren precies vers. Ook vroeger werd er geen eten verspild, en deze goede gewoonte hebben wij van haar overgenomen.