Zoeken in deze blog

zondag 17 november 2019

Sheperds's pie met veel groenten.

Dit recept heb ik omgezet naar mijn Crockpot, mijn slowcooker, waar ik ontzettend gelukkig mee ben.
Slowcooken is zeer traag garen, de smaken vermengen zich goed, het droogt niet uit, vlees wordt zeer zacht, de groenten blijven zeer mooi en goed herkenbaar ( ik hou niet van een brij behalve als ik echt stoemp maak maar dan weet ik dat dat de bedoeling is ), je kan de slowcooker alleen laten terwijl hij werkt, hij verbruikt erg weinig stroom ... afijn, ik kan zo nog even doorgaan :-)
En Crockpot is een bekend merk, vandaar ...

Sheperd's pie wordt normaal gesproken met lamsvlees gemaakt maar omdat mijn lieve zoon daar niet van moet weten maak ik het met gemengd gehakt.
Ik zorg ook altijd dat mijn Crockpot goed gevuld is, ik heb er eentje van 6,5 l, het duurt evenlang om te sudderen en ik vries dan alles in porties in, of ik verblijd de familie met een portie.

Wat hebben we nodig?
2 stengels selder, groene, in schijfjes gesneden van ongeveer 1 cm
6 wortels: idem
2 a 3 pastinaak: idem
raapjes, busseltje: idem
250 gr diepvrieserwtjes.

Grote ui en 4 tenen look schoonmaken en snipperen, aanstoven. Kruiden met peper en zout;
In crockpot doen, alle groenten erbij doen, goed mengen.
500 ml passata overgieten en doorroeren.
1,5 kg gehakt rul aanbakken en over de groenten verdelen.

Deksel op de pot doen en laten sudderen op lage stand gedurende 4 a 5 uur.

Ondertussen een flinke hoeveelheid aardappelpuree maken, hoeveel moet je zelf weten.

Het stoofsel omroeren, proeven, desnoods bij kruiden met zout en peper, overdoen in ovenschaal, laag puree erover strijken, bestrooien met gemalen kaas ( kies zelf welke ) en in de oven korstje laten krijgen.

Je kan met zulke recepten spelen natuurlijk: ik had gisteren geen selder, dus gebruikte ik een steel porei... of iets meer raapjes. Cheddar zal lekker zijn erover, of gewoon gratin kaas.
Smakelijk.