Zoeken in deze blog

dinsdag 12 november 2019

Boterroom met chocolade of mokka.

Het basisrecept van boterroom op basis van banketbakkersroom.

1 portie banketbakkersroom:
- 1/2 l melk
- 1 vanillestokje
- 100 gr suiker
- 2 eidooier
- 45 gr maïzena

gewone banketbakkersroom maken: melk koken, met vanillestokje;
Dooiers met klein beetje melk en suiker door elkaar kloppen, als laatste de maïzena erdoor roeren.
Vanillestokje uit de melk halen ( niet weggooien, afspoelen, laten opdrogen en in de pot met suiker steken, zo krijg je lekkere vanillesuiker ) en kokende melk bij het papje gieten, goed roeren en terug in het pannetje even opkoken.
Goed roeren en laten koken, het zal mooi indikken.

van het vuur in een schaal gieten, afdekken met plastiekfolie, op de room, dan kan er geen dik vel op komen.
De room laten afkoelen maar niet tot koud, gewoon tot handtemperatuur...

Ondertussen:
300 gr boerenboter - ongezouten - met 75 gr poedersuiker luchtig opkloppen.
let op: de boter moet op kamertemperatuur zijn.

Voeg de banketbakkersroom toe in delen, klop goed door en de boterroom is klaar.

Wil je chocoladesmaak?
Smelt dan au bain marie 300 gr chocolade ( zwarte en van goede kwaliteit ), laat ook tot handtemperatuur afkoelen en meng onder de boterroom, klop goed door.
Vergeet niet een snuf zout toe te voegen.

Je hebt hier genoeg mee om een biscuit van 26 cm rijkelijk mee te besmeren.
Overschotten kunnen in de koelkast, voor gebruik op kamertemperatuur laten komen en eventueel terug opkloppen.
Je kan het ook invriezen, ik probeerde dit nog niet.

Deze boterroom is lichter dan deze zonder banketbakkersroom, de smaak is zeer goed, de structuur is zeer aangenaam en zacht.

Voor een mokkaroom wordt er sterke koffie ipv chocolade bijgevoegd, ik deed dit nog niet... ik kan daarom nog geen juiste hoeveelheden geven, maar ik denk dat dit zuiver op smaak wordt gedaan. gebruik daarvoor misschien oploskoffie, kan je goed sterk maken, hoef je niet zoveel aan je boterroom toe te voegen...
Maar zoals altijd: proef op tijd! Je kan altijd nog bijvoegen, je kan het er niet meer terug uit halen!!

Ik werk met een Kenwood, met een handklopper lijkt het me niet goed haalbaar, met een elektrische klopper wel denk ik, maar is natuurlijk wel lastiger werken, het zal ook langer duren denk ik.
(Ik pikte dit recept van Rutger bakt, een site die ik ten zeerste kan aanraden!!)

Succes ermee.