Zoeken in deze blog

zondag 13 september 2020

Appelchutney in Crockpot

250 ml wijnazijn - of appelazijn 
100 à 200 gr suiker ( bruine, blonde of witte: naar smaak) 
1,2 kg appels - schoongemaakt 1 kg ( welke appels? Ik nam jonagold ...) 
75 gr rozijnen 
 2 uien 
 2 sjalotten 
 2 dikke tenen look 
 1 chilipeper 
 3 steranijs ( ik ben daar feitelijk geen fan van, de smaak is behoorlijk uitgesproken, maar je kan dit weglaten als je er niet echt zot van bent ...) 
2 el korianderzaad 
1 el komijnzaad 
1 kl kaneel 
2 kruidnagels 
Wat de kruiden betreft: gebruik wat jij lekker vindt! Ik hou erg van komijn, dus dat wordt royaal gebruikt, steranijs laat ik volgende keer weg denk ik. 

Zet de azijn op het vuur, los de suiker erin op, laat effe opkoken met de kruiden erbij. Schil de appels, snij in blokjes. Snipper de ajuinen en de sjalotten, snij de chilipeper fijn, pers de look. Doe alles in de crockpot, meng even goed, deksel er op en laat drie uur op "High" sudderen. Laat nog vier uur op "Low" garen. 
Vis de steranijs eruit ( dat vergat ik dus!! Dom dom dom ...) en zet de staafmixer er heel even in, echt maar effe, tot er nog stukjes inzitten maar het toch een beetje zachter wordt.Dat moet niet, maar ik vind de struktuur dan beter. Doe over in niet te grote gestereliseerde potjes, schroef de deksels aan en keer om. 
Smakelijk!