Zoeken in deze blog

zaterdag 17 september 2022

Rijsttaart - Recept van Verviers ( Délices - Edith 2017)

Ik heb lang gezocht om een recept te vinden van een smeuiige vulling voor rijsttaart, in Luik kan je de beste rijsttaart kopen, de Walen kennen er iets van, bv bij Darcis, bekend om zijn Macarons .... heerlijk!!Vandaar dat ik een Waals recept heb uitgeprobeerd en ik vind het heerlijk, lijk ik ze graag eet.

Deze vulling is genoeg voor 1 taart van 23/25 cm diameter en 4 cm hoge rand.

Een stevige taart dus ;))

Begin de dag voor dat je wil bakken aan de vulling.

1l volle melk aan de kook brengen en 135 gr paprijst eronder roeren en 1/2u laten sudderen op zacht vuur - ik gebruik mijn slowcooker hiervoor, 1,5 uur is zeker voldoende, regelmatig effe de rijst losroeren...

Dan 100 gr suiker ( ik gebruik 100 gr suiker op 1 l melk maar recept zegt 135gr...) en stokje kaneel eronder mengen, vanillestokje, waar je zin in hebt en weer 1/2 u laten sudderen.

Laat de rijstpap al ze klaar is een nacht in de koelkast staan.

De volgende dag maak je je deeg, ik verkies gewoon gistdeeg, je neemt de pap op tijd uit de koelkast, roert er een gans eitje onder, meng goed. Haal de specerijen eruit.

Verdeel de pap over je deeg, roer een eigeel los en strijk dat over je bovenkant van de pap.

Bak je taart in een voorverwarmde oven gedurende 25 min op 220 graden.

Het is ietsjes teveel vulling, kan je zo opeten natuurlijk, maar een dunne taart is zo zielig vind ik, rijsttaart moet goed gevuld zijn ...

Ik experimenteerde ook door de helft van de melk door volle kokosmelk te vervangen, maar niet iedereen is daar fan van, maar ik vind het heel lekker!

Wat ook zeer lekker zal zijn is room te gebruiken, 1/4 bv, als we eens lekker decadent willen doen.

Smakelijk!